Styl Memphis jako inspiracja lampy Zoty

Styl Memphis jako inspiracja lampy Zoty

Styl Memphis to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i wyjątkowych estetyk w projektowaniu. Ten styl projektowania narodził się we Włoszech w latach 80. XX wieku, a jego nazwa pochodzi od miasta Memphis, gdzie mieściła się siedziba grupy Memphis, która była głównym impulsem do powstania tego stylu.

Styl Memphis charakteryzuje się żywymi, jaskrawymi kolorami i wesołymi wzorami, które kontrastują ze sobą i tworzą oryginalną całość. Wzory w stylu Memphis są zwykle abstrakcyjne, geometryczne i przypominają kształty, takie jak koła, trójkąty, kwadraty i proste linie. Ten styl projektowania kładzie duży nacisk na formę i kolor, a nie na funkcjonalność.

Projekty w stylu Memphis są zwykle bardzo ekspresyjne i pełne energii. Mogą zawierać różne elementy, takie jak meble, oświetlenie, tekstylia, ceramika i szkło. Charakterystyczne dla tego stylu jest także stosowanie różnych materiałów, takich jak metal, plastik, drewno i tkaniny.

Styl Memphis jest wykorzystywany w wielu różnych dziedzinach, takich jak projektowanie wnętrz, projektowanie mebli, projektowanie graficzne i moda. W projektowaniu wnętrz, styl Memphis może być stosowany do stworzenia dynamicznej i kolorowej przestrzeni, która pobudza zmysły i wprowadza pozytywną energię.

Aby nawiązać do stylu Memphis w projektowaniu produktu, należy skupić się na następujących elementach:

1.        Kolor: Styl Memphis stosuje jaskrawe, neonowe kolory, takie jak żółty, różowy, niebieski, fioletowy i zielony. Zaleca się stosowanie kolorów w kontrastujących kombinacjach, aby zwiększyć wrażenie dynamizmu i ruchu.

2.        Kształty: Charakterystyczne dla stylu Memphis są kształty abstrakcyjne, asymetryczne i niekonwencjonalne. Można użyć różnych kształtów, takich jak okręgi, trójkąty, kwadraty, linie faliste i geometryczne formy, aby nadać produktowi wyjątkowy charakter.

3.        Materiały: Styl Memphis wykorzystuje różne materiały, takie jak metal, szkło, tworzywa sztuczne i drewno. Można zastosować połączenie tych materiałów, aby stworzyć interesujące efekty wizualne.

4.        Detale: Małe detale, takie jak przyciski, uchwyty, wykończenia i tekstury, mogą dodawać produktowi wyjątkowego charakteru. Można zastosować detale w formie geometrii lub kształtów inspirowanych naturą.

 Stosując ten styl, należy jednak pamiętać o umiarze, aby produkt nie stracił swojej funkcjonalności i nie stał się zbyt nachalny.

Obecnie styl jest często przywoływany w działaniach projektowych współczesnych twórców. Przodownikami tego nurtu stylistycznego byli między innymi:

1.        Ettore Sottsass – włoski projektant, który był głównym architektem grupy Memphis, która stworzyła ten styl.

2.        Michele De Lucchi – włoski projektant, który był również członkiem grupy Memphis i tworzył w tym stylu różnego rodzaju przedmioty, od mebli po lampy.

3.        Nathalie Du Pasquier – francuska projektantka, która projektowała tapety, tkaniny i ceramikę w stylu Memphis.

4.        George Sowden – brytyjski projektant, który stworzył kolorowe i asymetryczne przedmioty, takie jak budziki i kubki.

5.        Martine Bedin – francuska projektantka, która jest znana z projektowania mebli w stylu Memphis, w tym słynnej „Super Lamp”.

Wszyscy ci projektanci przyczynili się do rozwoju stylu Memphis i jego wprowadzenia na światową scenę projektową. Styl ten był bardzo popularny w latach 80. XX wieku, a dziś zyskuje na popularności dzięki swojej wyjątkowości i oryginalności. Jest to styl projektowania, który z pewnością przyciągnie uwagę i sprawi, że każdy projekt będzie wyróżniał się spośród innych.

Pod wpływem fascynacji stylem Memphis zaprojektowałam serię lamp Zota, dla firmy lako. Zota przejawia większość cechy stylu Memphis, między innymi: żywe kolory, geometryzacja, użycie szkła, metalu. Zawsze intrygowało mnie z jaką łatwością pionierzy tego stylu operują formami obłymi, konfrontują je z przestrzenią. Styl Memphis był odpowiedzią projektantów na rosnącą popularność minimalizmu. Ta wartość przyświecała powstaniu serii Zota. Punktem wyjścia, jak przy każdym moim projekcie było światło i to jakie efekty mogą powstać gdy na jego drodze postawimy wrażliwe na przenikanie, odbijanie, rozpraszanie materiały. Szkło wspaniale spełnia swoją rolę w tym przypadku. Światło przenika przez płaszczyzny szkła, skupia się na zaokrąglonych krawędziach tworząc bliki liniowe. One z kolei niejako rysują formę nadając serii Zota wyrazistości.